Bicycle-Mobile - Fietsmobiel

Fietsverlichting - 3 Watt Seoul Semi Conductor Z-Power LED Spot als koplamp, 1 Watt Luxeon LED achterlicht.

Vet coole fietsverlichting

Sinds begin 2007 gebruik ik deze Bulls CL-300 om te sporten en te forensen, soms om fietsmobiel te zijn.

3 Watt SSC-P4 LED koplamp

Een vet coole fiets, vraagt om vet coole fietsverlichting. Ik leg regelmatig het parcours Almere/ Schiphol af, en gedeelten van het fietspad zijn onverlicht. Om op deze stukken op verantwoorde wijze de vaart erin te houden, heb ik behoefte aan een behoorlijke hoeveelheid licht. De Axa-Basta Comet II Halogen die ik gekocht had voldoet daarbij niet (Deze koplamp heb ik later nog voorzien van een Luxeon Emitter) .

Ik zat te denken aan de Sigma Mirage EVO Pro lamp ter vervanging, maar.... zoiets moet toch makkelijk zelf te maken zijn?

 

...en dan natuurlijk béter. Met een Luxeon Power-LED in plaats van de gebruikelijke Halogeen lamp. De Firma Conrad verkoop een 3 Watt LED spot voor interieurverlichting (Artikel nummer 570577). Deze spot heeft een G5.3 aansluiting en is bedoeld om de bekende 12V halogeen lampjes met reflector te vervangen. Het licht wordt in een bundel van achttien graden afgegeven, met een lichtopbrengst van 39 Lumen. De spot combineert een Luxeon LED, Lens en Electronica (stroombron) in een mooie aluminium behuizing. Precies wat ik nodig heb!

De Spot zoals afgeleverd door Conrad. De achterzijde is open - je kijkt tegen de printplaat met electronica aan, waar de twee G5.3 aansluit pootjes op gesoldeerd zijn. In plaats hiervan heb ik een kabel gesoldeerd. Deze wordt door een gat in de onderzijde van de behuizing naar buiten gevoerd. De printplaat heb ik geheel in zuurvrije siliconenkit gevat. Vervolgens heb ik de achterzijde van de behuizing voorzien van een aluminium deksel. Deze zit met twee bouten M5 vast aan de behuizing. Hiervoor heb ik 5mm schroefdraad getapt tussen twee koelvinnen. Op de deksel zit een buisklem die ik over had van een oud verlichtingssetje. Het geheel is voorzien van een laag spuitlak.

Hier zit de verlichting op de stuurbuis gemonteerd.

De oplaadbare accu's heb ik bevestigd aan de Bidon-houder met een aantal plastic bindbandjes. Hiervoor heb ik de accu's van mijn portofoon (hieronder) herbruikt. Een 6 cel Accu-pack uit de modelbouw, bestaande uit 6 NiCd  C-Cellen van (7,2V - 2400mAh). De tweepolige (modelbouw) stekker heb ik vervangen door een standaard DC aansluitplugje. Hierop is ofwel de stekker-lader ofwel de lamp aan te sluiten. het geheel is waterdicht afgewerkt met epoxy-lijm en krimpkous.

Na de lamp zo enige tijd gebruik te hebben heb ik de LED vervangen door een Seoul Semi Conductor Z-Power LED, met een duidelijk hogere lichtopbrengst van dik 200 Lumen.

 

En het resultaat? Ik ben er natuurlijk content mee. in vergelijking met de Mirage EVO Pro geeft de LED Spot een mooiere, wittere bundel licht. Bovendien is het stroomverbruik wat lager (4 Watt in plaats van 5 Watt). Ik kan ongeveer 4 uur rijden met de gebruikte NiCd accu's. Na die 4 uur blijft de lamp nog bijna aan uur lang irritant knipperen tot de accuspanning écht te laag is geworden.

 

1 Watt Luxeon LED achterlicht

Ook mijn achterlicht is van aangepast ontwerp. Ik heb een goedkoop knipperlichtje van de Blokker voorzien van een 1 Watt Luxeon LED met optiek. Op de eerste foto de onderdelen. De reeds aangepaste lens, voorzien ven een gat voor het optiek van de Luxeon LED en tijdelijk een 2AA batterijhouder. De LED is (eveneen tijdelij) via een 1/2 Watt 7,5 Ohm weerstand verbonden met de batterijen.

De achterzijde van de behuizing heb ik vlak gemaakt - het oude batterijvak is daarbij helemaal weggehaald, om plaats te maken voor de Luxeon ster.

De accu bestaat uit 4 NiMh cellen AA - 1200mAh. De stoom door beide LEDs wordt bepaald door deze LED driver van DealExtreme.com met de ZETEX ZXSC300 Driver.

Deze schakeling levert 800-1000 milli Ampére, enigzins afhankelijk van de ingangsspanning. Deze stroom wordt bepaald door de grootte van R1 (20 milli-Ohm). Door deze weerstand te vervangen door één van 68 milli-Ohm, zal de stroom zakken tot een meer acceptabele waarde van 230 mA.

 

Ik gebruik dezelfde driver als bij het helmlicht, maar pas deze aan voor een lagere stroom door de R020 weerstand te vervangen door een R068 SMD weerstandje 1206. Ik fixeer de ster, schakelaar ene LED driver met 2 Componenten (Epoxy) lijm...

Vergelijking tussen mijn oude 4-LED achterlicht en de Luxeon LED bij dag (En ja, het oude licht staat ook aan ;-) en nacht.

Op de foto zit de lamp nog onder het zadel, maar dit bleek lastig bij het aan de hand meevoeren van de fiets. De lamp is daarom verhuist naar de zadeltas, en daaronder heb ik een nog Superflash achterlicht gemonteerd aan de zadelpen.

Voor veel meer inspiratie, bezoek je Candlepower Forum  Bike light thread links

Disclaimer

De beschrijving van dit zelfbouwproject is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, maar het nabouwen van een van mijn projecten gebeurt geheel voor uw eigen verantwoordelijkheid. Een deel van de schakelingen is alleen legaal te gebruiken indien U in het bezit bent van de nodige zendvergunning.

PE2ER Homebrew projects page
Copyright: Erwin Gijzen

Versie: Mei 2008