Bicycle-Mobile - Fietsmobiel
Fietsverlichting - CREE XR-E R2 P60 Module gebaseerde koplamp.
De P60 Lamp module is rond twintig jaar geleden ontwikkeld door de fabrikant
Surefire, maar is tegenwoordig de standaard voor zaklamp drop-in modules. Het is
een samenstelling van optiek, lamp of LED en driver. Er zijn veel zaklantaarns
die gebruik maken van de P60 module, waarbij het dus vrij eenvoudig is om de
lamp te voorzien van een ander binnenwerk.
Was de P60 module van oorsprong een lamp module, ik ben natuurlijk meer
geïnteresseerd in de P60 LED module, en wel deze:
CREE R2 P60 Drop-In module.
Deze module heeft een CREE XR-E R2 LED en een ingebouwde stroombron. Deze lamp
geeft een continue 230 Lumen bij elke voedingsspanning van 3.7 tot 16 Volt.
Vrijwel ideaal dus voor gebruik in een fietslamp. Nu is deze module niet
waterdicht, en wordt bovendien vrij heet als je hem zomaar aansluit.
Nu kun je natuurlijk zelf van ruw materiaal een behuizing maken, maar als je
niet beschikt over een draai of freesbank, dan is het vrij lastig om een
professioneel uiterlijk te krijgen. Vandaar dat ik gebruik maak van een goedkope
aluminium zaklamp met drie 5mm LEDs. Deze is ongeveer 30mm dik en 115mm lang.
Hier heb ik het binnenwerk uit verwijderd. De P60 module past er met zijn 26,5mm
goed in.
De kop is met een schroefdraad bevestigd aan het huis. Deze heb ik met
thermisch geleidende lijm aan elkaar bevestigd. De ruimte tussen de module en de behuizing
heb ik opgevuld met koperfolie en dezelfde lijm. Dat garandeert een goede
warmteoverdracht van de LED naar de behuizing. Dat is belangrijk om de
hoeveelheid licht en de levensduur van de LED te maximaliseren. Voor de module
komt de originele lens met wat lijm of siliconen-kit.
Kijkje in de ‘kont’ van de lamp.
De schakelaar van de lamp zit in de dop op de achterzijde van de lamp. Deze is
niet waterdicht. Daarom heb ik hem uit elkaar gehaald, en de rubber dop er
opnieuw in gezet met siliconen-kit. De schakelaar lijm ik weer op zijn plaats
met twee componenten lijm. Het huis van de lamp gebruik ik niet langer als deel
van het elektrisch circuit, dus vandaar de twee draden aan de schakelaar. Dit
geeft weer een bron van storingen minder.
De draad naar de accu voer ik door een gaatje in het huis, wederom afgedicht met
twee componenten lijm en beschermd met een stukje krimpkous.
En dit is hem dan, de nieuwe fietskoplamp :) Aansluiten op een accu naar keuze,
en het rijden in het donker wordt een aangename bezigheid. In dit geval heb ik
de lamp gevoed uit 8 AA cellen. 8 NiMh Cellen geven 9,6 Volt en uren licht! Het
mooie van het gebruik van AA accu’s is dat je in geval van nood altijd wel een
paar Alkaline AA batterijen kunt kopen. Handig voor die trektocht door gebieden
zonder oplaadmogelijkheid.
Disclaimer De beschrijving van dit zelfbouwproject is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, maar het nabouwen van een van mijn projecten gebeurt geheel voor uw eigen verantwoordelijkheid. Een deel van de schakelingen is alleen legaal te gebruiken indien U in het bezit bent van de nodige zendvergunning. |
|
Copyright: Erwin Gijzen
Versie: Mrt 2010 |